Thursday, May 11, 2006

MUST READ BOOK - HALAL HARAM

Tajuk Buku : Halal Haram
Penerbit : Consumer Association of Penang (CAP)
Tahun publish : 2006 Harga (RM 17.00)- MPH atau any bookstore...
Kata2 Aluan : Ust Harussani (Mufti Perak)
Sinopsis :
Patut dimiliki oleh semua indidvidu/isi rumah...buku in membincangkan mengenai barang keperluan asas terutama makanan dan bahan2 asas lain utk kegunaan kita.

Terutamanya mengenai additive ataupun bahan tambahan yg digunakan didalam makanan terutamanya spt lemak binatang, part of human body etc...yang diharamkan didalam ISlam.
Buku ini bagus utk dijadikan guideline utk semua individu muslim..utk memastikan apa yg kita dan anak kita makan adalah halal dan mengikut tuntutan Islam.Apatah lagi banyak keraguan pada logo halal yang palsu dan bangsa2 lain juga tidak peka dengan dengan sentimen ini...
Antara shocking finding dalam buku :
1. penggunaan lemak babi (lard) utk kebanyakan hasil tenusu terutamanya susu formula utk anak2 kita..terutamanya susu yg dimport terus dari luar negeri.
2. Penggunaan extrak rambut manusia dalam roti..(penggunaan sebahgian dari badan manusia adalah haram)
3. Penggunaan Gelatin....kebanyakkan gelatin yg digunakan adalah dari khinzir/haiwan yg tak disembelih mengikut ISlam..
...dan banyak lagi..termasukla haram utk org Islam utk makan/minum/ menghisap benda2 yg boleh merosakkan tubuh badan..err...contohnya rokok..
So saya syorkan adik kakok semua baca buku ini...utk memastikan apa yang kita dan keluarga kita makan adalah halal dan toyyibah..

2 comments:

Lan Rambai said...

Erppp.... no komen.. hehehe

Bila mau kasi itu Edit Me letak link yg betul ni?

Anonymous said...

Tak ada yang soft copy ke ?