Thursday, February 09, 2006

Demonstrasi Bantahan Secara Aman di kedutaaan Denmark

Malaysian Muslims to protest over Prophet cartoons Friday


Tue Feb 07, 06 03:05:42 PM
Oleh Harakahdaily Reporter
KUALA LUMPUR, Feb 7 - Malaysian Muslims will march to the Danish mission here later this week in protest against the publication of caricatures of the Prophet Mohammed, an opposition Islamic party official said today.
The gathering, to be held after Friday prayers, will be the first mass demonstration in mainly Muslim Malaysia since angry protests erupted in the Muslim world over the controversial cartoons.
"We appeal to all Muslims to participate in the protest. We demand that the government of Denmark and the newspapers offer an apology to Muslims," Nasharudin Mat Isa, PAS Deputy President of the Islamic Party (PAS), told Harakahdaily.
Denmark has been the chief target of Muslim fury as a Danish newspaper first printed the 12 caricatures of Mohammed last September. The cartoons have since appeared in newspapers in several Western countries.
Nasharudin said PAS president Abdul Hadi Awang would lead Friday's march of more than 1,000 people from a Kampung Baru mosque.
"It will be a peaceful protest. We oppose any form of violence," he said, adding that the party would also submit a protest note to the Danish embassy.
"Their action has hurt the feelings of Muslims."


Ingat kalau takde apa2 meeting petang jumaat ni...boleh le join sekali..Bantahan secara aman ini perlu utk menunjukkan orang Islam di Malaysia juga marah dengan perbuatan penghinaan terhadap Nabi Muhammad (S.A.W)..
Dalam Islam juga kita hendaklah mencegah segala kemungkaran yang berlaku mengikut kemampuan kita..Jika kita tidak mampu lawan mereka dengan tangan cukup dengan kata-kata menunjukkan bantahan kita..jika tidak mampu juga cukuplah kita berasa benci didalam hati utk perbuatan mereka yang terkutuk..
Semoga bantahan ini mendapat kerjasama dari pihak polis/fru...selalunya pihak polis akan menyuraikan perhimpunan seperti ini utk mengelakkan berlaku sebarang kejadian yg tak diingini...Untuk kali ini pihak polis yang majoritinya orang ISlam peka dengan isu ini dan menunjukkan mereka juga sayang pada Junjungan Besar(S.A.W)

Apa yang berlaku sekarang(Karikatur Nabi) nampaknya ada juga hikmahnya...Orang Islam di seluruh dunia amat sensitif dengan penghinaan keatas Agama dan Nabi mereka... Ianya juga membangkitkan rasa cinta terhadap Rasulallah dan amat marah dengan pihak2 yang menghina Baginda...Sedangkan orang2 Islam yang sama juga amat berat utk mengamalkan ajaran dan sunnah2 nabi..Moga2 dengan tercetusnya peristiwa ini akan membangkitkan lagi hubungan spiritual dan emosional kita terhadap junjungan kita..insyaAllah..